Aktuelt

Hvordan skrive kortere intervju

Har du intervjuet ei skravlebøtte, men skal skrive en kort og konsis innholdssak? Her er fem tips som hjelper deg i gang!

Noen ganger intervjuer vi kilder som har så mye å fortelle, at vi har langt mer materiale enn det vi trenger til å skrive ut saken. Hvordan skal du navigere når du har altfor mye stoff å forholde deg til?

Her er fem tips til hva du bør gjøre både før og etter intervjuet, når du skal skrive en kort og konsis innholdssak.

1. Sørg for å få svar på det du trenger

Når du planlegger et intervju, må du vite hvorfor du gjør det. Hva er de viktigste spørsmålene du trenger svar på?

For å gjøre et mest mulig strukturert og kortfattet intervju bør du ha klart for deg hva som er hovedspørsmålet og hvor du vil med intervjuet. Når du har fått svarene du trenger, kan du avslutte. Alt utover det du trenger, blir bare forstyrrende når du skal skrive ut saken.

2. Ikke bruk opptak som en hvilepute

Hvis du spiller inn samtalen, kan du ende opp med å ha altfor mye stoff. Da er det vanskelig å moderere seg. Hvis du foretrekker å spille inn samtalen, husk å følge med på klokka og notere interessante seanser underveis. Ellers fungerer fortsatt blyant og papir ypperlig.

3. Finn gullet rett etter samtalen

Skum gjennom notatene dine så fort du er ferdig med intervjuet, og marker de delene som er relevante og interessante. Uthev dem eller gi dem en annen farge slik at de skiller seg ut. Da ser du raskt hvilke deler som er de viktigste, og kan bygge artikkelen rundt dem.

En annen metode er å tenke gjennom hvilke svar og gode poenger du sitter igjen med etter samtalen, og skrive ned disse fritt etter hukommelsen. Deretter kan du finne de faktiske sitatene i teksten og bygge opp saken rundt disse.

4. Kill your darlings – bildetekstmetoden

Det hender at det er noen opplysninger eller skildringer en gjerne vil ha med, som ikke får plass i flyten. Det mange gjør da, er å legge til et eget avsnitt om dette. Men da blir saken fort lang! Samle isteden disse tingene nederst i saken og bruk dem som bildetekster eller stoff til sosiale medier-poster.

5. Ikke frykt listeformatet

Kan du dele saken i punkter? Lister er raske å lage, lette å strukturere og funker erfaringsmessig veldig godt på nettet og i sosiale medier – både til å skaffe lesere (klikk) og å holde dem der (scrolldybde).