Arbeider

Lynrask «London»-promo for Podimo

Foto av Agnes Kittelsen og Anders Baasmo: Jan Tore Eriksen / NewsLab

Vi hvilte ikke på laurbærene da vi fikk en dyrebar time med Norges beste skuespillere.

I forbindelse med artikkelproduksjon vi skulle gjøre for Podimo – en abonnementstjeneste for podkast, lydbøker og lydhistorier – fikk vi høsten 2021 et veldig spennende oppdrag i fanget:

Podimo skulle straks lansere «London», et lyddrama ført i pennen av Jo Nesbø og lest inn av Agnes Kittelsen og Anders Baasmo. Det måtte jo verden få vite om – og det litt brennkvikt.

Foto: Jan Tore Eriksen / NewsLab

Promobilder og fem filmer – på én time

Seks dager etter at forespørselen kom, ramlet de celebre gjestene inn i studioet vårt. Agnes og Anders kom først, og med dem hadde vi én time til rådighet – ikke ett minutt lenger.

I løpet av den timen skulle vi knipse stills og spille inn totalt fem(!) videosnutter. Hovedideen vår var å lage en promovideo der de to leste et utdrag fra manus i studio, mens en litt mer utradisjonell variant skulle ende med å bli favoritten vår til slutt. Den gikk ut på at vi skulle pirre nysgjerrigheten til folk med en dramatisk dialog mellom Agnes og Anders, men det eneste de kunne si var: «Jo Nesbø».

Det ble rett og slett ganske gøy og rart – pakket inn i en flott ramme rent teknisk, så klart. (Takket være ekstremt god planlegging av videoteamet. Vi hadde forberedt alt til punkt og prikke for at det skulle gå på skinner.)

Litt senere kom Jo Nesbø. Han hadde 20 minutter til rådighet som vi brukte godt. Så da sixpencen hans forsvant ut døra igjen, hadde vi både fått tatt promobilder og spilt inn en videosnutt.

Fem på gata og «skoledagbok»

Etter at alt dette promomaterialet var overlevert til Podimo innen lansering, kom vi opp med et par videoforslag til:

Vi hadde nemlig en utsendt i London på det tidspunktet, og tenkte det kunne være gøy å få folk i London til å promotere Jo Nesbøs «London» for oss? Som tenkt, så gjort. Du kan se resultatet under her.

På tampen laget vi også en grafisk promovideo, inspirert av de gamle skoledagbøkenes kollageestetikk. Den ble også veldig fin og effektiv, om vi må si det selv.

Om ikke «London» ble en suksess nå, så vet ikke vi!