God jul fra NewsLab – her er våre 2019-høydepunkter

 
Blog
Dec 18 2019
 

Først av alt: Riktig god jul, og hjertelig takk til alle kunder, ansatte, venner og samarbeidspartnere for et nytt, fantastisk år! I NewsLab vil vi huske 2019 som året der vi blant annet …

  • arrangerte to vellykkede foosball-mesterskap(!)
  • vant Årets byrå for andre år på rad
  • utviklet oss masse gjennom spennende utfordringer fra nye og eksisterende kunder
  • lånte ut Linn som programleder for Insider FEM
  • ønsket velkommen en hel gjeng med flotte, nye ansatte

Dette blir også vårt siste år i Torggata. Vi starter det nye tiåret med å flytte inn i fantastiske, nye lokaler ved Alexander Kiellands plass, med blant annet egne podcast- og filmstudioer – og plass til å vokse. Besøk oss på nyåret i Waldemar Thranes gate 86B!

Vi ser frem til et nytt år med nye utfordringer. I mellomtiden, her er et tilbakeblikk på vårt 2019:

1) Vi ble Årets byrå for andre år på rad

Årets byrå-kåringen for den norske reklame- og kommunikasjonsbransjen ble denne gangen avholdt 10. april på Gamle Logen i Oslo, i regi av Dagens Næringsliv og Regi. Totalt ni priser ble delt ut, og i kategorien årets contentbyrå var NewsLab nominert sammen med blant andre VG Partnerstudio og DNX.

NewsLab trakk det lengste strået og ble ropt opp som vinner – for andre år på rad.

Tusen hjertelig takk til våre kunder som stemte oss frem! Vi er så takknemlige, og vi tar med oss alle erfaringene og tilbakemeldingene, for å bli enda bedre når vi går inn i 2020.

2) Vi startet en ny foosball-bølge

Det er kanskje en klisjé, men i en jobb som involverer mye kreativitet, konsentrasjon og arbeid foran PC-en, er det helt nydelig å koble av i noen minutter med et oppgjør rundt foosball-bordet. Vi mistenkte at det må være flere der ute som har fått foosball-dilla av lignende årsaker, og bestemte oss rett og slett for å invitere til mesterskap.

Første utgave av Oslo Foosball og Fornøyelse ble avholdt på utestedet Oslo Camping i mars. Det ble utsolgt og en stor suksess, med totalt 32 lag fordelt på en A- og B-turnering. Høstturneringen i november ble minst like flott, og ble også dekket direkte på Østlandssendingen på NRK i beste sendetid – der det ble etablert at vi har satt i gang den andre norske foosball-bølgen. I andre turnering gikk til og med et NewsLab-lag helt til topps!

Vi har også kost oss med å lage stemningsfulle reklamefilmer for mesterskapene, som den du ser over.

Vil du nørde foosball med oss og få med deg kommende mesterskap, meld deg på i Facebook-gruppa, Oslo Foosball og Fornøyelse.

3) Vi har fått en programleder blant oss

Vår teamleder og innholdsprodusent Linn har blitt hanket inn til et oppdrag utenom det vanlige i år. For produksjonsselskapet Mastiff har hun vært reporter og programleder for dokumentarserien Insider FEM, og fått bryne seg på blant annet rulling med russen, burlesk-kurs og såkalte reborn-dukker.

Vi gleder oss til å se Linn på tv-skjermen på Discovery-kanalen FEM våren og høsten 2020!

4) Vi relanserte en 90-tallsgenser med Jean Paul

Vi har i år gjort en stor genser-kampanje for Jean Paul, der vi sto for alt fra ideen om å reprodusere en genser fra 90-tallet, til å skrive pressemelding og få genseren på flere influencere.

5) Vi har testet årets beste mobiler for Telenor

Det er vanskelig å finne frem i smarttelefon-jungelen. For å hjelpe Telenor-kunden å velge ny telefon, har vi laget guider og videoer som viser på hvilke punkter noen av årets toppmobiler skiller seg ut fra konkurransen – for eksempel Huawei P30 Pro og Samsung Galaxy S10.

6) Vi har laget LEGO-julekalender for T-We ...

Har vi nevnt at vi er en gjeng med gladnerder som har god kontakt med barna i oss? For oss er det et drømmeprosjekt å få lov til å gjenskape kjente film- og tv-øyeblikk i Lego, og lage en gledesspreder av en julekalender for Telenor og T-We.

7) … og vår første utendørskampanje!

Med Alltid WiFi-kampanjen for T-We fra Telenor fikk vi i år testet en del nye formater – ikke minst var dette vår første utendørskampanje! Produktet er også veldig flott, ikke minst Telenors nye ruter og forsterker som Snøhetta har vært med på å utvikle.

8) Vi startet vår andre podkast med Tekna

Nytt år, ny podkast! Etter å ha vært med på å lage Teknas – og vår – første podkast i fjor, hadde vi i år gleden av å produsere Ni til fem, en ny podkast om jobb, juss og arbeidsliv for unge arbeidstakere. Gjennom syv episoder går podden arbeidslivet opp etter sømmene og gir innsikt i alt fra arbeidskontrakter og lønnsforhandlinger til rettigheter i forbindelse med fødsel.

9) Vi laget en internasjonal kampanje med Elkjøp

Vi tok versjoneringer til et nytt nivå i Elkjøps Back to School-kampanje i høst, der vi blant annet laget en rekke videoer med versjoner i 4:5, 16:9, 1:1 – og samtlige også både på både norsk, svensk, dansk og finsk. Se her hvordan vi jobbet:

10) Vi har vunnet Thon Eiendom og Thon Hotels

I år har vi skrevet mange inspirasjonssaker til Thon Eiendom sine kjøpesentre, om alt fra bryllup til festivalmote og nyttårsfeiring. Vi har også laget vår aller første sminketutorial!

I tillegg har vi vunnet Thon Hotels som kunde gjennom en pitche-runde, noe vi kan fortelle mer om på nyåret.

11) Vi har god flyt med Telenor Bedrift

For Telenor Bedrift har vi i år blant annet fått lage en kampanje for Telenor Flyt, inkludert to reklamefilmer og tilhørende bilder som er brukt på alle flater. I tillegg til filmene har vi skrevet flere artikler og for eksempel dykket ned i hvorfor du bør styre unna usikre nettverk.

12) Vi slapp løs tv-nerden i oss for Canal Digital

For å friske opp vår egen og Canal Digitals kunders hukommelse gikk vi i våres i gang med å sammenfatte hendelsene i de første syv sesongene av Game of Thrones foran den nye sesongen (og angret umiddelbart, da vi innså omfanget av oppgaven). Puh! Saken hjalp oss med å informere Canal Digitals kunder om at kanalpakken C More Film og Serier sendte serien samtidig som i USA.

I år fikk vi også blant annet intervjue Connie Nielsen for å skape interesse rundt TNTs serie I Am the Night, som Canal Digital hadde eksklusivt hos seg i et vindu, før den ble sluppet på HBO Nordic.

13) Vi får lage et superflott magasin med Høyer

Vi har nok en gang bidratt til Høyer sitt magasin, FRAM-magasinet. I år har vi blant annet intervjuet et knippe kjente personer om deres verste reiseminner, skrevet om Blueye Robotics, norske arkitekturperler, og gjort portrettintervju med Jørgen Munkeby og Thomas Seltzer.

14) Vi satt ulvedebatten under lupen for Forskningsdagene

Vi jobber med Forskningsdagene og har blant annet tatt for oss ulvedebatten. Hva er det egentlig som gjør at 100 ulver skaper slikt et leven i den norske samfunnsdebatten? Saken gikk som en farsott i sosiale medier og ble også plukket opp av forskning.no og Nationen.

15) Vi har gjort MASSE spennende med Innovasjon Norge

For Visit Norway lager vi ukentlige videoer som kan nå over en million visninger, og i år har vi i tillegg blant annet laget en serie med minidokumentarer som vi kaller Quirky docs. Dette er 2-4 minutter lange dokumentarer om sære temaer fra ulike deler av landet som skal trigge «nisjeturisme» – altså lokke turister som er interessert i litt sære ting. For eksempel har vi laget en episode for matentusiaster om Gruten, som gror østerssopp på kaffegrut og selger til restauranter på Østlandet.

For Innovasjon Norge jobber vi blant annet med den fantastiske satsningen The Explorer, der vi blant annet har fått intervjue norske «movers & shakers» som Nina Jensen og Kjetil Thorsen, og gjort dypdykk i spennende temaer som at Norge kan ha de beste råmaterialene for å lage solceller.

16) Vi har hatt fantastiske filmopplevelser hos ODEON Kino

Vi elsker film og det er virkelig ingen bedre steder å se dem enn hos ODEON Kino. På ODEON Oslo har de nå ikke bare IMAX- og Luxe-saler for en ekstraordinær filmopplevelse, men nå også ScreenX – som vi fikk dokumentere i filmen ovenfor.

17) Vi har lært masse om penger og bærekraft gjennom Storebrand

Grafikk: Storebrand

For Storebrand har vi i år fått skrive om alt fra hva som skal til for å minske kapitalgapet mellom kvinner og menn, til palmeoljens ødeleggelser og hva Storebrand gjør for å løse problemet og en rekke portrettintervjuer – for eksempel bærekraftsanalytiker Sunniva Bratt Slette som jakter fremtidens grønne vinnere.

18) Vi har fått øynene opp for utendørsreklame med Clear Channel

Clear Channel er Norges største tilbyder av utendørsreklame. Dette innebærer langt mer enn bare tradisjonelle reklameplakater, og vi har fått være med på å presentere mulighetene som ligger i kreativ og digital utendørsreklame, samt vise hvor effektivt denne typen reklame treffer den unge målgruppen, blant annet gjennom en serie med native-artikler hos Kampanje.

19) Vi besøkte et av Norges villeste julehus for Hafslund

Hvilket bedre sted å avslutte denne kavalkaden enn her? Ønsker du å komme i julestemning, bør du besøke Peer Tarkington på Vøyenenga. Hvert år lyssetter kompis og lysdesigner Leif Herrick huset hans med 10 500 lys. Det slår overraskende lite ut på strømregningen, som du kan lese mer om hos Hafslund.

Med det takker vi for i år. Vi ønsker dere en riktig god jul og et godt nytt år, fra alle oss i NewsLab. Sees i 2020!

 
 
→ Share: Facebook, Twitter, Google+