Vi har bladd gjennom 1400 foredrag for deg! Dette MÅ du få med deg på SXSW

 
Blog
Mar 03 2017
 

Det er bare en uke til det braker løs i Austin i Texas!

SXSW ble første gang arrangert som en musikkfestival i 1987 med bare rundt 700 deltagere. I dag består den av tre parallelle løp: musikk, film og interaktiv. Sistnevnte er blitt en av verdens mest framoverlente teknologikonferanser, og trakk i fjor 37 660 deltagere fra 82 land. Hele festivalen bidro til 325,3 millioner dollar i inntekter for byen.

Med rundt 1400 forskjellige typer arrangementer – fra tacokvelder til workshops og foredrag, og med over 3000 foredragsholdere – har interaktiv-konferansen enormt mye å tilby. Men det kan samtidig oppleves helt overveldende.

Vi er fire stykker fra NewsLab som reiser i år, og mellom oss har vi bladd gjennom mylderet av foredrag og paneler. Her er våre tips for å virkelig få den gode festivalopplevelsen, full av inspirasjon og lærdom.

Mikaels tips

«Det er andre gang Mikael reiser til SXSW. Mikael har jobbet som journalist i Dagbladet og PressFire, og jobber mye med tekonologikundene til NewsLab»

Andre høydepunkter:

Kristianes tips

«Dette blir Kristianes første SXSW, og hun har skikkelig reisefeber! Kristiane gleder seg til masse inspirasjon og faglig påfyll, samt noen fish taco og flaskeøl!»

Andre høydepunkter ( inkludert litt «guilty pleasures»):

Snorres tips

«Snorre har tidligere dekket SXSW i sin tid som journalist for Dagbladet»

  • I likhet med stort sett alle andre som driver med digital markedsføring i 2017, har vi i NewsLab også snust mer og mer på video (senest for TV3). Vi føler vi har fått grei snøring på hva som funker (og ikke) på for eksempel Facebook, samtidig som vi er nysgjerrige på hvordan slik kommersiell videoproduksjon vil skille seg (eller ikke) fra tradisjonell reklamefilm i tiden fremover. Hvordan kan både vi og kundene våre jobbe mer effektivt og målrettet med video på nett? Når folk fra blant andre Buzzfeed, GoPro og Coca Cola møtes for å prate om dette, sitter jeg i salen og lytter nøye. Det gjør jeg også når VICE, NYT og Vox skal snakke om hvordan video som rapporteringsverktøy har endret seg i rekordfart bare det siste året.
  • I NewsLab lever vi av å fortelle historier. Disse kan fortelles på veldig mange flere måter, mange av dem potensielt mer effektive og innovative enn artiklene, bildene og videoen vi er vant til å bruke. Selvfølgelig skal vi følge med på alle botrelaterte samtaler – samt hvordan den eksplosive utviklingen innen AI vil påvirke både disse og nær sagt alt annet. Og hva kan vi vente oss innen «utvidet intelligens»?

Andre høydepunkter: Sjekk også disse for å høre presumptivt smarte folk fortelle om bra historiefortelling på nye (og gamle) måter:

Ellers er sjansen stor for at du finner meg på brorparten av disse foredragene (obs: geek-alert!):

Joakims tips

«Joakim har aldri vært på SXSW før. Han jobber mye med markedsføring av film og tv, og kommer til å snike seg litt over på film- og tv-relevante foredrag etter hvert, når han er blitt småtrøtt av VR- og AI-evangelistene».

  • Kristoffer Borgli er en vilt idérik filmskaper (se her og her), og hans første langfilm «Drib» har verdenspremiere i Austin. Filmen, dels dokumentar og dels fiksjon, skal visstnok ta utgangspunkt i en markedskampanje for en energidrikk som gikk fryktelig galt. Kristoffer har også et foredrag titulert «Advertisers steal from cinema - let’s steal back», som muligens oppklarer endel av motivene for filmen.
  • Skravleklassen har erklært gammeldags lineær-TV for død og begravet i årevis allerede, men er den det? Og er fråtsemodellen med ørten sesonger i ett jafs den eneste måten vi kommer til å konsumere serier på? De smarteste amerikanske TV-hodene møtes forå diskutere saken.
  • Det alle som baler i skjæringspunktet børs og katedral lurer på: ‹‹How to Make Art, Pay the Rent, and Survive Piracy››.

Noen flere råd, helt på tampen …

Én ting er å vite hvilke paneler og foredrag du vil få med deg. Bruk god tid i forkant til å sette deg inn i programmet, og «stjernemerke» det som virker mest interessant – du bør ha et godt utgangspunkt med tipsene ovenfor. Planlegger du ikke godt, risikerer du å gå glipp av bra ting.

I tillegg bør du tenke på dette:

  • Last ned SxSW sin app. Den hjelper deg å holde kontroll på timeplanen din for dagene i Austin.
  • Prat med andre og hør hva de skal få med seg … de har ofte gode tips, og har kanskje vært med tidligere og hørt foredragsholderne.
  • Tør å gå på noen ting som virker litt «rart», det er ofte de tingene som kan virkelig litt merkelig som overrasker positivt. Mange av verdens store tjenester i dag, som Uber og Foursquare, ble lansert på SxSW i sin tid.
  • Bruk festivalen for å få nye kontakter også i norsk bransje! Bli med i Facebook-gruppen for nordmenn på Facebook. I tillegg har flere norske selskaper arrangementer i Austin under festivalen, de vi foreløpig har kartlagt er Abelia og Bakken & Bæck.

Puh! Håper dette var til hjelp! Send oss gjerne dine tips, eller si ifra om at du er i byen samtidig med oss!

Ta kontakt på post@newslab.no

Vi sees i Texas!

 
→ Share: Facebook, Twitter, Google+