ODEON Kino

 

We help ODEON Kino (former SF Kino) to market films and events, and have been closely involved in building expectations and reputation for ODEON Oslo - the first cinema complex with IMAX in Norway, opening spring of 2018.

 
 
Year
2017 - now
Challenge
SF Kino changed its name to ODEON Kino, and March 22 2018 ODEON Oslo opened and became the first Norwegian movie theater under this name. We started working with Odeon a year before the opening with the goal of filling the new cinema from day one, and establishing ODEON as a brand in Norway. NewsLab also work with the other SF/ODEON-cinemas nation wide.
Solution
Already a year before the grand opening of ODEON Oslo we started building expectations, and had created a Facebook-event for the opening. Throughout the year we kept posting big and small revelations about the new cinema, sneak peaks at the building site, engaging articles and videos, and eventually a weekly newsletter.
 
 
Result
The grand opening was a great sucess! ODEON Oslo opened thursday before easter and within Easter visitors numbers stood at 30.000. The opening weekend ODEON had 30 % of all cinema visits in Oslo. Globally the IMAX-screen was the second best visited, only beaten by a screen in South-Korea.
Distribution
Facebook has been the most important distribution channel, where we have been helped by fans and enthusiasts who engage with and share our content. Most has spread like wildfire with only small amounts of media spending or totally organic. Spring 2018 also saw the start of a weekly newsletter for ODEON Oslo.
 
 
About the project

SF Kino Norge har kinoer over hele landet, men det var først i mars 2018 at de skulle inn i hovedstaden. Samtidig er de i gang med en omprofilering, og ODEON Oslo ble den første kinoen i Norge som åpnet under dette tradisjonsrike merkenavnet. De øvrige SF-kinoene vil også bli til ODEON-kinoer i løpet av året.

ODEON Oslo, som åpnet 22. mars 2018, er Norges største kinosenter, og den eneste med IMAX – det største og mest oppslukende kinoformatet i verden. Det er IMAX med laser i storsalen (den eneste i Norden), mens de 13 øvrige salene har alle laserprojeksjon og DOLBY ATMOS-lydsystem – noe som er unikt i verden. Det er derfor neppe kontroversielt å kalle dette verdens mest moderne kino.

Allerede et år før åpningen inviterte vi byen til åpningsfest, et Facebook-event som spredde seg som ild i tørt gress og til slutt hadde over 3.200 på «attending» og 21.000 som «interessert». Dette eventet og kinoens fan-side ble brukt aktivt gjennom hele året for å bygge forventninger og kinoglede i Oslo-befolkningen. Vi spredde jevnlige oppdateringer gjennom hele året, alt fra å avsløre den fantastiske teknologien kinoen ville få, til de luksuriøse VIP-lenestolene (med varme i setene og justerbare rygger), og sniktitter fra byggeplassen.

– Vi ville sørge for at Oslos befolkning skulle ha noe å glede seg skikkelig til, og slapp små og godt planlagte nyheter om den nye kinoen med jevne mellomrom for å bygge forventninger, sier Jon Einar Sivertsen, kommersiell direktør i SF Kino Norge og Odeon Kino.

Da åpningsdagen og helgen kom 22. mars 2018 ble det en braksuksess. ODEON Oslo åpnet torsdagen før påske, og innen 2. påskedag hadde de hatt like under 30.000 besøkende. I åpningshelgen hadde stod ODEON Oslo for 30 % av alle kinobesøk i Oslo. På verdensbasis var IMAX-salen den nest best besøkte, kun slått av en sal i Sør-Korea.

– Det var så stor pågang på et tidspunkt at vi nesten måtte sette på bremsene i markedsføringen, sier Sivertsen.

NewsLab jobber like tett med SF/ODEON nå som kinoen er åpen, det blir derfor med av det samme både i Oslo og på kjedens andre kinoer rundt om i Norge. Alle disse skal omprofileres til ODEON-kinoer i tiden som kommer, og det åpner i tillegg en helt ny kino i Ålesund i høst.

– Norges mest spennende kino engasjerer, og vi gleder oss til å spre kinoglede og filmentusiasme i Oslo og resten av landet, konkluderer Sivertsen.