FOX

 

FOX har de siste årene etablert seg som en av Norges aller mest spennende tv-kanaler, med de aller mest dedikerte tv-seerne. NewsLab har vært med på hele reisen.

 
 
År
2014 - nå
Utfordring
Hvordan kan en relativt liten nisjekanal fenge et stort publikum med begrensede midler? Med serier som «The Walking Dead» på programmet, er mulighetene og handlingsrommet større enn man kunne ane ...
Løsning
FOX-seerne elsker seriene sine, og de er på Facebook. Denne kombinasjonen omfavner FOX til det fulle, godt hjulpet av NewsLab. I den daglige kommunikasjonen nerdes det minst like mye som det snakkes fag, og resultatet er fengende kommunikasjon som når bredt.
 
 
Resultat
Snittet på viralitet på FOX' Facebook-side er hittil i 2016 på 100 prosent – skyhøyt over tall man vanligvis ser på tilsvarende sider. Dette snittallet gjenspeiler organisk rekkevidde mot sidens følgere, for alle poster i år – og inkluderer ikke betalte poster.
Distribusjon
FOX snakker til og med fans hovedsakelig via Facebook, både gjennom FOX' hovedside og fansiden til «The Walking Dead». Innholdet som postes, gjerne i videoform, er såpass godt mottatt at det oppnås oppsiktsvekkende god organisk spredning. NewsLab driver også FOX-bloggen, med dedikert innhold om kanalens serier.
 
 
Om prosjektet

FOX er en av Norges desidert kuleste nisjekanaler, som takket være smart og målrettet innkjøp av serier har vokst seg til å bli en betydelig aktør blant en yngre og attraktiv seergruppe. Dette er takket være seriefavoritter som «The Walking Dead», «American Horror Story», «Futurama», «Lucifer» og «Outcast».

Disse seriene har gjerne en svært dedikert fanskare, noe som igjen krever et høyere nivå på kommunikasjonen. Skal du snakke med fans, må du selv være fan – og formidle innholdet på en måte som viser at du selv har god innsikt i og bryr deg om det du kommuniserer.

NewsLab har tatt denne jobben seriøst, nettopp ved å være leken og oppmerksom i tonen. Gjennom poster på FOX-bloggen og engasjerende videoer på Facebook, har vi klart å nå inn til kjernen av fansen. At de har latt seg begeistre, gjenspeiles tydelig i den umiddelbare responsen disse postene får i form av «likes», kommentarer og ikke minst organiske delinger.