National Geographic

 

På Natgeobloggen kan du lære noe nytt om verdensrommet, vitenskap, historie, medisin og mer – hver eneste dag.

 
 
År
2014 - nå
Utfordring
Engasjere målgruppen av menn i alderen 30-50 år, og øke kjennskapen og markedsandelen til tv-kanalen National Geographic.
Løsning
En populærvitenskapelig blogg med nye, aktuelle artikler 365 dager i året, som skal gjøre leseren litt smartere hver dag.
 
 
Resultat
– Vi har sett vekst i tv-kanalen i de to årene vi har holdt på med bloggen, samtidig som mange andre kanaler går ned. Det er vanskelig å måle sammenhengen direkte, men kanalen gjør det bedre og bedre, sier Beate Våje. Kanalen har også fått over 50 000 nye følgere på Facebook.
Distribusjon
Egen blogg og sosiale medier, primært Facebook.
 
 
Om prosjektet

Om du fulgte Facebook-sidene til tv-kanalen National Geographic rundt 2013, la du kanskje merke til forandringen.

Promotering av dagens programmer begynte å forsvinne, til fordel for rare og morsomme fakta og bilder fra dyreverden og vitenskapen – poster som både var underholdende og informative. Antallet følgere skjøt i været.

– Det begynte med at vi startet å dele korte, morsomme Facebook-poster om alt mulig rart innenfor feltet. Det fungerte kjempebra, sier Beate Våje, digital prosjektleder i Fox International Channels Norway, som da akkurat hadde tatt over styringen av tv-kanalens sosiale medier.

Etter hvert flatet trafikken ut. Men det var uansett på tide å ta ideen et skritt videre.

Veldig bra, veldig fort

National Geographic en nisjekanal. Merkenavnet er samtidig fantastisk sterkt, og gir kredibilitet som avsender av populærvitenskapelig innhold. Da Natgeobloggen.no startet opp høsten 2014, var responsen likevel over all forventning.

– Det gikk veldig bra, veldig fort. Vi fikk 50 000 til 100 000 unike lesere hver måned, og vant en Content Marketing Award for årets blogg allerede våren 2015, i konkurranse med store aktører, sier Våje.

Bloggen har fra starten av vært skrevet av NewsLab. Den opererer etter selvstendige nyhetskriterier, med etterprøvbarhet, kunnskap, humor og underholdning som vesentlige faktorer.

– Vi ville snakke til folk som har interesse av NatGeo sine programmer, uten å snakke om programmene. Det var del av vår strategi allerede før content marketing-hypen begynte. Ideen var at en skulle lære noe nytt, hver dag, sier Våje.

Når hundretusener

Målgruppen er menn mellom 30 og 50 år, med høy utdanning og god inntekt. De får lese om verdensrommet, historie, teknologi, natur og psykologi – og mye annet. Potensialet for å finne spennende historier, nyheter og fun facts innen temaer som disse, er nærmest bunnløst.

Og det engasjerer: Enkelte poster er sett av så mange som 300 000 på Facebook. Helt organisk.