ODEON Kino

 

Vi hjelper ODEON Kino (tidligere SF Kino) å markedsføre filmer og arrangementer, og har ikke minst vært tett involvert i å bygge forventninger for ODEON Oslo – Norges største kinosenter med IMAX, som åpnet våren 2018.

 
 
År
2017 - nå
Utfordring
SF Kino skifter navn til ODEON Kino, og 22. mars 2018 åpnet ODEON Oslo som den første norske kinoen under dette merkenavnet. Vi har jobbet med å fylle kinoen fra første dag, og å etablere ODEON som merkevare i Norge. NewsLab jobber med markedsføring også for alle andre norske SF/ODEON-kinoer.
Løsning
Allerede et år før åpningen av ODEON Oslo var vi i gang med å bygge opp forventningene, blant annet laget vi et Facebook-arrangement for åpningsdagen akkurat et år i forveien. Gjennom året slapp vi gledelige små og godt planlagte nyheter om den nye kinoen, sniktitter fra byggeplassen, engasjerende artikler og videoer, og etter hvert også et ukentlig nyhetsbrev.
 
 
Resultat
Åpningen av kinoen ble en gigantisk suksess. ODEON Oslo åpnet torsdagen før påske, og innen 2. påskedag hadde de hatt like under 30.000 besøkende. I åpningshelgen hadde stod ODEON Oslo for 30 % av alle kinobesøk i Oslo. På verdensbasis var IMAX-salen den nest best besøkte, kun slått av en sal i Sør-Korea.
Distribusjon
Facebook har vært den viktigste kanalen, der vi har fått drahjelp fra fans og kinoentusiaster som engasjerer seg og deler innholdet. Mye har spredd seg som ild i tørt gress med kun beskjeden spons eller helt organisk. Våren 2018 startet vi i tillegg et nyhetsbrev for ODEON Oslo.
 
 
Om prosjektet

SF Kino Norge har kinoer over hele landet, men det var først i mars 2018 at de skulle inn i hovedstaden. Samtidig er de i gang med en omprofilering, og ODEON Oslo ble den første kinoen i Norge som åpnet under dette tradisjonsrike merkenavnet. De øvrige SF-kinoene vil også bli til ODEON-kinoer i løpet av året.

ODEON Oslo, som åpnet 22. mars 2018, er Norges største kinosenter, og den eneste med IMAX – det største og mest oppslukende kinoformatet i verden. Det er IMAX med laser i storsalen (den eneste i Norden), mens de 13 øvrige salene har alle laserprojeksjon og DOLBY ATMOS-lydsystem – noe som er unikt i verden. Det er derfor neppe kontroversielt å kalle dette verdens mest moderne kino.

Allerede et år før åpningen inviterte vi byen til åpningsfest, et Facebook-event som spredde seg som ild i tørt gress og til slutt hadde over 3.200 på «attending» og 21.000 som «interessert». Dette eventet og kinoens fan-side ble brukt aktivt gjennom hele året for å bygge forventninger og kinoglede i Oslo-befolkningen. Vi spredde jevnlige oppdateringer gjennom hele året, alt fra å avsløre den fantastiske teknologien kinoen ville få, til de luksuriøse VIP-lenestolene (med varme i setene og justerbare rygger), og sniktitter fra byggeplassen.

– Vi ville sørge for at Oslos befolkning skulle ha noe å glede seg skikkelig til, og slapp små og godt planlagte nyheter om den nye kinoen med jevne mellomrom for å bygge forventninger, sier Jon Einar Sivertsen, kommersiell direktør i SF Kino Norge og Odeon Kino.

Da åpningsdagen og helgen kom 22. mars 2018 ble det en braksuksess. ODEON Oslo åpnet torsdagen før påske, og innen 2. påskedag hadde de hatt like under 30.000 besøkende. I åpningshelgen hadde stod ODEON Oslo for 30 % av alle kinobesøk i Oslo. På verdensbasis var IMAX-salen den nest best besøkte, kun slått av en sal i Sør-Korea.

– Det var så stor pågang på et tidspunkt at vi nesten måtte sette på bremsene i markedsføringen, sier Sivertsen.

NewsLab jobber like tett med SF/ODEON nå som kinoen er åpen, det blir derfor med av det samme både i Oslo og på kjedens andre kinoer rundt om i Norge. Alle disse skal omprofileres til ODEON-kinoer i tiden som kommer, og det åpner i tillegg en helt ny kino i Ålesund i høst.

– Norges mest spennende kino engasjerer, og vi gleder oss til å spre kinoglede og filmentusiasme i Oslo og resten av landet, konkluderer Sivertsen.