Widerøe

 

Vi fikk være med på å revolusjonere måten Widerøe gjør markedsføring på!

 
 
År
2015 - 2016
Utfordring
Widerøe var ikke fornøyd med effekten av markedsføringsbudsjettene. Dyre tv-kampanjer og bannerannonser ga ikke de ønskede resultatene.
Løsning
Hele markedsføringsstrategien ble lagt om, til en helhjertet satsing på godt innhold – hånd i hånd med målrettet distribusjon gjennom sosiale medier. Godt, leseverdig innhold på Wordpress-siden blogg.wideroe.no.
 
 
Resultat
Innen et halvt år hadde trafikken til Widerøes nettsider økt med elleve prosent, samtidig som pengebruken på markedsføring ble kraftig redusert. Og salget av flybilletter? Det gikk opp seks prosent i samme tidsrom.
Distribusjon
Målrettet posting av blogginnlegg på Facebook for å nå interessante målgrupper.
 
 
Om prosjektet

Widerøes Flyveselskap har kuttet kraftig i pengebruken knyttet til markedsføring. Likevel har de økt omsetningen. Oppskriften har vært en helhjertet satsing på godt innhold, hånd i hånd med målrettet distribusjon gjennom sosiale medier.

Bloggartiklene som NewsLab har skrevet for Widerøe har blitt lest, likt, tagget, kommentert og delt av hundretusener.

– På bloggen har vi skrevet om alt fra natur og kulturtilbud rundt om i landet, til tekniske, nerdete detaljer om fly, sier Kristiane Roe Hammer, daglig leder i NewsLab.

Humor, virale bilder, storbyguider og mye annet har også møtt bloggens lesere. Til og med en egen påskekrim: «Det forsvunne påskeegget». Åsta Braathen, salgs- og markedsdirektør i flyselskapet, mener kompetansen som trengs for å skrive og dele innhold, er lett å undervurdere.

– Selv om vi i Widerøe har egne ideer, trengte vi noen som kunne skape gode og interessante historier ut ifra dem. Jeg er gledelig overrasket over at resultatene kom så raskt, sier Braathen.