Aktuelt

Hei senior designer, vi søker deg!

Jan Tore Eriksen

Kristiane Roe Hammer

Daglig leder

Du vil få kreativt og faglig ansvar og vil bli en viktig brikke i videreutviklingen av vår lille, men svært dyktige designavdeling. Tenker du at det kan være noe for deg? Ta en prat med oss. Ring eller mail Kristiane :)

Om rollen:

NewsLabs grafikkavdeling er i vekst, og nå ser vi etter en erfaren designer som syns det er like gøy å designe selv, som å motivere og spille andre designere enda bedre. Design og grafikk er et relativt nytt satsingsområde for oss, noe som innebærer at du vil ha stor frihet og mulighet til å sette ditt preg på vårt arbeid med nettopp dette. Vi ser derfor etter en person som kan jobbe selvstendig, er ansvarsbevisst, samvittighetsfull, leverer god kvalitet og har høy digital kompetanse.

Du vil få det faglige ansvaret for grafikk hos oss, noe som innebærer å følge opp våre to grafiske designere som hører inn under NewsLabs videoavdeling. Videoavdelingen består i dag av ressurser som dekker alle deler av audiovisuell innholdsproduksjon, inkludert regissører, fotografer og klippere samt våre grafiske designere. NewsLab består også av en tekstavdeling.

Du vil med andre ord få jobbe i et svært tverrfaglig miljø, der vi legger vår stolthet i at ordentlig flinke folk innen hver fagdisiplin bare er en kort gåtur over gulvet unna. Nært samarbeid står sentralt i vår arbeidshverdag – også med våre mange kunder. Som en senior ressurs i grafikktilbudet vårt, vil du bli en viktig del av våre kundemøter.

Vi ser etter en person som er trygg på å rådgi både internt og eksternt når det gjelder design og grafikk – og som har bred bakgrunn innen designfaget. Vi jobber med alt fra trykte medier til animasjonsfilm og nettsidedesign – og har en hovedvekt på digitale flater. Aller helst har du erfaring med å designe for alle disse formatene. En viktig del av vårt tilbud er å få tekstene vi skriver til å se feiende flotte ut på nett, og har du erfaring med redaksjonelt design på nett – og til og med publiseringssystemer som Vev, er det en stor fordel.

Dagene dine vil bestå av å jobbe tett med alle avdelingene våre for å utvikle og produsere grafikk innen et bredt utvalg av formater og kanaler, følge opp og gi tilbakemelding på grafiske prosjekter, og delta i kundemøter der du vil bli en viktig stemme for vårt grafiske tilbud.


Dine arbeidsoppgaver:

  • Ha et overordnet kreativt og faglig ansvar for alle våre grafiske produksjoner. Stillingen innebærer i utgangspunkt ikke prosjekt- eller personalledelse, da disse funksjonene ligger hos videoavdelingens ledere – men om du har et hjerte for eksempelvis prosjektledelse, kan dette diskuteres. Vi er åpne for å forme denne stillingen etter den rette kandidatens ønsker.
  • Være en kreativ rådgiver i kundemøter, fremme grafikk og design som produkter og bidra til salg av disse tjenestene, samt ha direkte kundekontakt der det er hensiktsmessig.
  • Bidra i produksjon inkludert design av nettsider med redaksjonelt innhold, trykksaker og animasjon og bevegelig grafikk.
  • Vi kan være svært kreative med uttak av innholdet vårt, og lager blant annet interaktivt innhold. Høy digital komptanse vil derfor være svært viktig i stillingen. Erfaring med koding er ønskelig, men ikke et krav.
  • Utvikle og videreutvikle designmaler til nye kanaler og uttrykk. Sparre med kunder og kolleger internt om hvordan man best utnytter kunders designmanualer for å formidle budskap.
  • Være en designressurs for andre kolleger både i videoavdelingen, men også i NewsLab forøvrig.

Litt om deg:

Du har lang erfaring med design, og har helst også erfaring med å ratte større designprosjekter samt gi tilbakemeldinger til og følge opp andre designere. Du er trygg på, og glad i å være i møter med kunder, og liker å gi råd om hvordan man best mulig kan utnytte grafikk og design til å få frem budskap på en best mulig måte.

Du er heller ikke fremmed for å kaste deg rundt å levere ting på kort varsel eller å ta nye utfordringer på strak arm, og trives med hektiske dager. Det er viktig at du har høy teknisk kompetanse, elsker å utforske dynamisk design og forstår og er oppdatert på hvordan teknologi påvirker fagfeltet ditt.

I tillegg er det svært viktig at du er en jordnær person som er glad i å samarbeide med andre. I NewsLab er vi en sammensveiset gjeng som har en uformell og nedpå tone på kontoret.

Vi ser etter deg som:

  • Har erfaring med å jobbe med kunder og å forstå kundebriefer og designmaler.
  • Har erfaring med å ha ansvar for større grafikkprosjekter, samt å følge opp og/eller gi tilbakemelding til andre designere.
  • Har høy digital kompetanse, og har god kontroll på både ny utvikling innen programvare, teknologi og digitale formater.
  • Enkelte av våre kunder har strenge krav til forvaltning av deres designmaler, og det er viktig at du er en person som både forstår, respekterer og er i stand til å være kreativ innenfor disse rammene. Samtidig som du er ydmyk og lydhør overfor kunder som ønsker seg ting som du kanskje er uenig i.
  • Har stålkontroll på Adobe-pakkens grafikkrettede programvare – spesielt Illustrator, InDesign, Photoshop, After Effects og InDesign samt Figma.
  • Er faglig sterk og en som får tillit fra andre i faget sitt.
  • Er pedagogisk anlagt, samarbeidsvillig og tålmodig.
  • Er utdannet innen grafisk design.
  • Er ambisiøs og opptatt av designfagets rolle i markedsføring og kunnskapsformidling.

Om NewsLab:

NewsLab er et fullservice innholdsbyrå som jobber tett med store, spennende kunder innen blant annet teknologi, underholdning og reiseliv.

NewsLab består av erfarne tidligere journalister, dyktige videografer og andre kreative og kunnskapsrike innholdsprodusenter og rådgivere. Vi er totalt 25 mennesker – de fleste med bakgrunn fra pressen, film eller markedsføring. Mens produksjon er og alltid vil være i kjernen av det vi gjør, tilbyr vi også rådgiving, strategier, kurs, PR og ekspertise på sosiale medier, distribusjon og SEO. Vi jobber med kunder som Telenor, Forskerforbundet, Microsoft og Universitetet i Oslo, for å nevne noen.

Vi er engasjerte i både faget vårt og temaene vi dekker, og trives aller best når vi skal formidle komplekse tema og budskap på en engasjerende måte – enten det er teknologi, underholdning, reiseliv eller livsstil.

I tillegg er vi opptatt av å ha det gøy på jobb, og vi har samlet de flotteste folka i et svært fint miljø, med foosball, felleslunsjer og interne faglige og sosiale arrangementer. Vi har tidligere vunnet «Årets contentbyrå» tre år på rad, kåret av Dagens Næringsliv og kundene våre.