Mens NewsLab allerede er i gang med spennende prosjekter for 2018, tar vi også med oss alt det spennende vi fikk gjøre sammen med våre kunder i året som gikk. Her er et knippe høydepunkter …
Vi sendte et team på tre til San Diego for å dekke verdens største nerdemesse – Comic-Con. Med seg i bagasjen hadde Hasse & co. et Negan-kostyme fra The Walking Dead, enormt store mengder popkulturelle referanser … og et mobilkamera-rigg, som det hele ble filmet med. Til stor glede for alle oss hjemme i Norge, som sikkert gjerne også ville vært med på moroa.
At reklame også kan være meningsfull, viser nativeannonsene vi laget for Filter Partner/BBC, i anledning Louis Theroux’ nye dokumentarserie. Artikkelserien skapte masse debatt om avhengighet, halliker og USAs våpenkultur.
Før valget hadde de fleste avisene satset tungt på seriøse valgomater. Vi, og kunden Canal Digital Kabel, gikk for en litt mer humoristisk variant der vi lot favorittserien avgjøre hvilket parti du burde stemme på.
I desember er det gjerne én ting som står i hodet på folk: Hva i all verden skal jeg gi til den som har alt? Svaret er trolig å legge en bestemor under treet. Vi syns i hvert fall det var stor stas å hjelpe UNICEF med deres julekampanje, og vise frem verdien av å gi bort livreddende verdensgaver til jul.
ODEON Oslo åpner 22. mars 2018 og blir Norges største kinosenter, med VIP-sal og IMAX. 250 av stolene deres er amerikansk-produsert reclinere med fantastisk komfort og varme i setet. Vi tok med et par av lenestolene rundt i byen – og lot Oslo-folk prøvesitte dem.
Gjennom mange år har Telenor jobbet målrettet for å bedre 4G-dekningen over hele Norge. Men en slik infrastruktur dukker ikke opp ut av det blå. Vi i NewsLab jobber tett med Telenor, og i 2017 fikk vi blant annet skrive historien om hvordan de har bygd ut Norge.
Hvordan i all verden ender man med å få jobbe som animatør på noen av verdens største filmer? Det er et spørsmål som en del av studentene ved Noroff garantert har spurt seg. Vi tok en prat med en som har nettopp den jobben, for å spørre.
NewsLab er med på å promotere Teknas mange kurs og konferanser, som er noen av landets fremste møteplasser innen realfag, naturvitenskap og teknologi. Det betyr at vi kommer i kontakt med mange virkelig spennende miljøer! For eksempel Norges smarteste industribedrift, Brunvoll AS, som forteller om hvorfor de fortsatt satser på produksjon i Norge.
I forbindelse med at bærekraftig utvikling innføres som et tverrfaglig tema i læreplanen, inngikk Storebrand et samarbeid med Ungt Entreprenørskap om å utvikle en informasjonsside om bærekraft, rettet mot videregåendeelever som skal starte ungdomsbedrift (UB). På oppdrag fra Storebrand fikk vi ansvaret for å produsere alt innholdet til nettsiden.
Hvordan få ungdom til å forstå hva en bærekraftig utvikling dreier seg om – og ikke minst, inspirere dem til å tenke bærekraftig selv? Den ferdige nettsiden inneholder alt fra en bærekraftsmodul til quiz og et intervju med Jenny Skavlan.
Våren 2017 åpnet Outland en helt ny butikk i Storgata i Oslo, som handler bare om spill – og ikke minst samfunnet rundt. Vi var heldige og fikk promotere butikken for Outland, og fikk blant annet en omvisning i de nye lokalene før åpning.
Midt på sommeren er det først og fremst én ting mange bryr seg om – bortsett fra det å få litt fri og føle sola på kroppen – nemlig Tour de France. Litt for moro skyld tok vi en kikk, på vegne av Hafslund Strøm, på noe du kanskje ikke visste at du lurte på: Hvor mye energi er det egentlig i proffsyklistenes tråkk?
Mange tenker kanskje at helsestoff er kjedelig, eller altfor tabloid. Derfor syns vi det var spennende å hjelpe sykehuset Aleris med å lage opplysende, men samtidig nysgjerrighetsvekkende helsetips . Resultatet ble blant annet Facebook-videoer på 40 sekunder, hvor en lege forteller deg noe du trolig ikke visste – som at du faktisk kan bli kvitt allergien din.
Hvordan får du en krøllefri skjorte uten å stryke den? Og hvordan bruker du best den røde skjorta? Skjorter er noe alle menn har et forhold til, og derfor syns vi det var ekstra gøy å få skrive om én ny skjorte for Dressmann hver eneste uke i 2017! Det ble 53 skjorter og skjortetips, det!
Denne videoen av en reinsdyrflokk på vei inn i «kverna» ble en stor hit på sosiale medier. Et enkelt konsept på Facebooks premisser, filmet med drone: