Med VEV får vi de beste kinofilmene til å skinne på nett
Vår bestevenn. Les mer
Sammen med Digital Norway og Universitetet i Bergen får NewsLab løfte hele Norges kunnskap om data.
Å forstå data og den digitale verden er kritisk for å delta i samfunnet arbeidslivet fremover.
Derfor har Universitetet i Bergen (UiB) og Digital Norway gått sammen om en storsatsning på et kurs – der målet er å øke kunnskapen i arbeidslivet og befolkningen for øvrig om data og den digitale verden.
Prosjektet heter Datareisen. Det ble lansert denne uken og gjort tilgjengelig for alle på datareisen.no – samtidig som det allerede er tatt i bruk som pensum ved UiB.
NewsLab har skrevet kurset i tett samarbeid med et faglig team ved Universitetet i Bergen og prosjektledere fra Digital Norway. Design og utvikling av nettsiden er gjort av Feed.
– Det har vært fantastisk å jobbe med NewsLab, som har bidratt til å gjøre akademiske konsepter mer forståelig for alle, og med Feed som har utviklet en vakker plattform som gjenspeiler tematikken, sier Barbara Wasson.
Hun er professor og direktør ved Centre for the Science of Learning & Technology (SLATE) ved UiB, som har ledet det faglige teamet i arbeidet med Datareisen.
Ifølge Liv Dingsør, administrerende direktør i Digital Norway, er samarbeidet om Datareisen nok en milepæl i det over tre år lange samarbeidet med NewsLab:
– Det at vi i samarbeid med NewsLab klarer å formidle kompliserte og komplekse temaer på en god og lettfattelig måte, er en viktig nøkkel for at vi skal lykkes med vårt oppdrag – som er å øke den digitale forståelsen og kompetansen i norsk næringsliv, sier Dingsør.
– For at alle skal finne sin plass i dataøkonomien, som vi nå er på full fart inn i, er tiltak som det vi nå lanserer med Datareisen svært viktig. Og for en reise det er blitt!
Kurset er nå blitt en del av pensum i DIGI110: Fantastiske Data, et av kursene UiB har utviklet om digital kompetanse som er åpent for alle UiB-studenter. Fra 2024 skal det brukes i tre ulike kurs.
Samtidig gjøres Datareisen tilgjengelig for alle. Blant andre DNB og NHO er med som støttespillere i prosjektet, og for Digital Norway er det ikke minst viktig å nå ut med dette til bredden av næringslivet.
Som DNB-sjef Kjerstin Braathen uttrykker det, i lanseringsintervjuet vi gjorde til Datareisen: Vi må forbi flosklene om data som den nye oljen. Dette må i stedet gjøre dette mye mer konkret og praktisk – som er nettopp det Datareisen skal gjøre.
Datareisen er ment å være lettlest og engasjerende, men det er også nokså omfattende. Anslaget er at det tar 10 timer å klikke seg gjennom.
Det å utvikle kurs har etter hvert blitt noe vi i NewsLab satser mye på og der vi har bygget opp mye erfaring og ekspertise de siste 2-3 årene.
For Digital Norway har vi laget store kurs om blant annet bærekraft og kunstig intelligens. Dette er likevel det største vi har gjort så langt.
I Datareisen lærer du:
Kurset er gratis tilgjengelig nå, på datareisen.no.
Vår bestevenn. Les mer
… se bildene fra vår fotoshoot på Nasjonalbiblioteket! Se mer
Slik laget vi filmen som lærer deg om god og dårlig dialog. Les mer