Arbeider

Med VEV får vi de beste kinofilmene til å skinne på nett

Den enkle, stilige og effektive digitale plattformen VEV har blitt NewsLabs bestevenn når vi lager artikler og nettsider for å skape blest om filmer.

Vi i NewsLab liker ikke film.

Vi elsker film.

Derfor er vi noen heldiggriser som får anledning til å jobbe med lanseringen av noen av de aller beste norske og internasjonale filmene som lanseres på norske kinoer.

Blant de kritikerroste og prisbelønte filmene vi har jobbet med det siste året, finner vi den mørke tyske dramakomedien «Sterben», den animerte 80-tallssjarmbomben «Robot Dreams», den frodige Fellini-møter-«Indiana Jones»-fabelen «La Chimera» og den norske barnedokumentaren «Todd + Stella».

Alle disse filmene har sitt helt distinkte visuelle uttrykk, noe som kan være en utfordring å gjenskape – eller i det hele tatt yte rettferdighet – i markedsføringen av dem.

Heldigvis finnes det et verktøy som er svært godt egnet til lage nettinnhold der grafikk, animasjon og andre visuelle elementer spiller på lag med tekst, og som vi bruker stadig oftere for å lage fint og kreativt innhold for våre kunder – den digitale plattformen VEV.

Se eksempler på fjonge filmsider vi har laget nederst i saken!

Skreddersydd og visuelt spennende

NewsLabs primus motor i vårt arbeid med film er grunnlegger og rådgiver Joakim Thorkildsen, som selv har en lang karriere bak seg som filmjournalist i Dagbladet.

Han mener det er flere ting ved VEV som gjør det til et ideelt verktøy for NewsLab når vi skal presentere en film.

– VEV er et strålende verktøy når vi lager landingssider og artikler som både skal være lesbare og visuelt spennende. Vi kan skreddersy løsninger uten å måtte kode fra bunnen av, og siden vi gjerne tar utgangspunkt i filmenes eksisterende visuelle profil, har vi et veldig godt utgangspunkt for å lage fine ting uten at det koster skjorta.

Thorkildsen poengterer at VEV bare utgjør en liten del av totalpakken NewsLab leverer til våre kunder i filmbransjen.

– Det er heller ikke alle filmer som trenger en landingsside som dette, men det er et veldig fint virkemiddel å kunne tilby i tillegg til det andre som gjerne inngår i en kampanje – som PR, design, video og distribusjon.

Åpner designmuligheter

Selv om et team bestående av grafiske designere, animatører, fotografer, regissører og skribenter kan være involvert i én og samme VEV-sak, er det NewsLabs nyansatte seniordesigner Doug Hindson som har lagt siste hånd på de endelige verkene denne høsten.

Briten trekker fram brukervennligheten til verktøyet som gull verdt.

– En av de største styrkene til VEV er at det tillater noen med bakgrunn innen visuell design å bygge rike webopplevelser uten å måtte kunne noe om koding. Det åpner virkelig opp mange muligheter for folk som kommer fra grafisk design og er kjent med de verktøyene, men som ikke har en teknisk bakgrunn innen webdesign.

– Det brede spekteret av ulike funksjoner gjør det også mulig å lage en landingsside som er langt mer engasjerende enn den vi er vant til å se – med interaktive elementer, bevegelse og video. Dette gjør at vi kan fortelle en langt mer engasjerende historie for publikum enn om det bare var tekst og noen få bilder, sier Hindson.

Noen utvalgte eksempler

VEV egner seg naturligvis til å lage artikler og nettsider med alle slags typer innhold som trenger et særpreget og gjennomarbeidet uttrykk. Ta gjerne kontakt med oss hvis denne formen kan passe deg og merkevaren din.

Noen VEV-saker fra 2024 som vi er skikkelig fornøyd med: