Med VEV får vi de beste kinofilmene til å skinne på nett
Vår bestevenn. Les mer
Kron har på kort tid blitt en av Norges mest populære tjenester for sparing og investering. Appen, som er eid av Storebrand, er intuitiv og enkel å bruke, med en høy grad av engasjement og brukertilfredshet.
Å holde dette engasjementet oppe gjennom sommeren er imidlertid en utfordring fra år til år. Samtidig er dette noe som kan lede til kreative ideer og løsninger. I fjor sommer introduserte for eksempel Kron en quiz, som nå har blitt et fast og populært innslag i appen hver torsdag.
Denne gangen ville de prøve noe nytt, i samarbeid med NewsLab, som har jobbet tett med Kron det siste halvåret.
Spesielt ville vi jobbe for kundevekst og økt engasjement i målgruppen 25-45 år – og de som er ferdige med BSU og kanskje i stedet skal spare til barn. Vi ville nå dem som er nysgjerrige på eller har begynt litt med fond og investeringer, men som føler at det er mye mer å lære.
Sammen kom vi opp med ideen om å lage Investeringsskolen: en lettbent «sommerskole», der de påmeldte lærer det grunnleggende om aksjer, fond, pensjon og investeringer – gjennom nyhetsbrev, artikler og videoer som leveres rett i innboksen gjennom hele juli.
Ut ifra denne ideen utviklet vi et innholdsunivers som gir en enkel innføring og massevis av gode råd for nye og litt viderekomne investorer.
Sammen med investeringsrådgivere og markedsavdelingen i Kron skisserte vi opp et «pensum og læreplan», og begynte å produsere artikler, illustrasjoner og filmmanus. Vi landet på totalt syv temaer fordelt på fem utsendelser, med elementer som caser, illustrasjoner, sjekklister og artikler, samt en serie videoer filmet i Storebrands studio på Lysaker.
Det starter med å forklare forskjellen på sparing og investering – og fortsetter gjennom sparetips og myteknusing til helt konkrete råd og veiledning for hvordan det er lurt å investere, samt hva en kan gjøre for å få mer i pensjon.
– Investeringsskolen var et morsomt og øyeåpnende prosjekt å jobbe med. Det er rett og slett skikkelig gøy å se hvor mye man kan gjøre for å spare og investere smartere, uten at det krever all verdens forkunnskaper, sier innholdsprodusent Joakim Nysnø i NewsLab. Han jobbet på prosjektet sammen med rådgiver Mikael Lunde, digital markedsfører Cornelius Kase og illustratør Hatti Bailey.
Investeringsskolen fikk 5700 påmeldte, hvorav nesten 10 prosent har blitt nye investorer i appen – med en samlet investering på flere millioner kroner.
Investeringsskolen hadde stort engasjement med 6 minutter gjennomsnittlig lesetid på hver artikkel og en 60 prosent økning i aktive brukere på Kron.no i juli sammenlignet med fjoråret.
– Helt siden vi startet Kron har vi hatt lyst til å bygge en investeringsskole som kan hjelpe folk til å ta gode valg. NewsLab ga oss ekstra muskler så vi kom over mållinjen. Vi er kjempefornøyd med resultatet og har fått mange gode tilbakemeldinger, sier Guri Berge, leder for markedsføring og kommunikasjon i Kron.
– NewsLab leverer over hele fjøla. De produserer innhold av høy kvalitet, er superfleksible, og ikke minst, en skikkelig fin gjeng å jobbe med, sier hun.
– NewsLab er en herlig gjeng med høy faglig kompetanse! De er fleksible og leverer kvalitetsinnhold som treffer godt, sier markedsfører i Kron, Hanna Stålhammar.
Se Investeringsskolen på Kron.noVår bestevenn. Les mer
… se bildene fra vår fotoshoot på Nasjonalbiblioteket! Se mer
Slik laget vi filmen som lærer deg om god og dårlig dialog. Les mer