Med VEV får vi de beste kinofilmene til å skinne på nett
Vår bestevenn. Les mer
Scroller du mye? Vi engasjerte ungdommen selv for å snakke om skjermtid for Medietilsynet.
Å logge av er lettere sagt enn gjort. En undersøkelse fra Medietilsynet om barn og skjermtid viste at tre av ti i aldersgruppen 9-18 år ønsker å logge av oftere enn de gjør.
Medietilsynet utfordret oss til å utforme med en kampanje for å gjøre barn og unge mer bevisste og få mer kontroll på skjermtiden sin.
Men hvordan skulle vi gjøre det? Skulle vi spørre psykologer og forskere om råd? Ungdommer er neppe mottakelige for en ekspert som retter pekefinger. Derfor valgte vi en annen tilnærming.
Hvem vil ungdommen høre på: Forskere, foreldre, lærere, eksperter? Eller sine egne jevnaldrende? Vi trodde på sistnevnte, og valgte å involvere ungdommen selv i å utforme kampanjen.
Ikke bare er de født med skjerm mellom henda, de kan mye om skjermtiden de helst skulle brukt på noe annet. Dessuten hadde vi tro på at tips ungdommer imellom, ville treffe målgruppa i større grad.
Vi kontaktet Fyrstikkalleen VGS og startet prosjektet med en workshop med to avgangsklasser, der vi jobbet i fellesskap og i grupper med å reflektere over skjermbruken deres og sette fingeren på hva som er bra og dårlig med å sitte mye på mobilen.
Til slutt kom vi frem til en liste med helt konkrete tiltak ungdommen selv har tro på for å ta kontroll over skjermtiden sin. Alle fikk i oppgave å teste ett av disse tiltakene gjennom påskeferien for å se at det virkelig var hold i tipsene.
Da vi møtte elevene igjen etter ferien, hadde de rukket å bli russ og hadde enda mindre tid å sløse bort på skjerm. I full russedress fortalte de om erfaringene fra påskens skjermdetox mens vi filmet dem.
Underveis ble eksperimentet vårt plukket opp av NRK, som hadde et innslag med en av elevene sammen med psykolog John Petter Fagerhaug på Dagsnytt 18. Vi kastet oss rundt og fikk begge to inn i vårt eget studio, og fikk bygget en landingsside med et innholdsunivers som inkluderer infografikk, artikler og flere videoer.
Prosjektet med Fyrstikkalleen resulterte i syv korte snutter til sosiale medier som vi optimaliserte mot målgruppa på Instagram. Annonsekampanjen ble delt i to: En med mål om kjennskap, og en med mål om klikk til landingssiden.
Kampanjen ble en suksess! I løpet av kampanjeperioden 23. mai til 30. juni nådde vi 219.485 personer i alderen 18 til 25, og fikk 5.328 klikk til landingssidene på et moderat budsjett. Målgruppa på 13 til 17 år viste stor interesse for innholdet og sto for hele 74 prosent av klikkene.
Se skjermtid-landingssiden hos MedietilsynetSe filmene her (scroll ned for å se filmene med eleven og psykologen):
Vår bestevenn. Les mer
«Ikke kom hit» ;) Hvorfor ikke?
Se vår musikkvideo for popstjerneskuddet Cadens singel «Funeral». Les mer