Arbeider

Matchet Snorre Monsson og Forbrukerrådet i viral klagekampanje

Gjennom ti lettbeinte Instagram-videoer med Norges mest fremadstormende komiker hjalp NewsLab Forbrukerrådet med å hamre inn poenget: Det lønner seg å klage.

Har du noen ganger fått høre at du klager for mye? Det kan muligens virke kontraintuitivt, men sannheten er at vi nordmenn generelt klager for lite.

Å klage på varer og tjenester du ikke er fornøyd med, er ikke bare bra for lommeboka di. I tillegg gavner det miljøet at ting blir reparert fremfor å bli erstattet.

Likevel: Vi er ikke flinke nok til å klage. Særlig unge mennesker opplever det som ubehagelig og tungvint, og vegrer seg for å ta i bruk klageretten. Og selv om andelen som klager totalt sett er høy, oppnådde bare 55 prosent det de mente at de hadde rett på sist de klaget, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet.

Da Forbrukerrådet på tampen av 2023 ville rette søkelyset mot viktigheten av å klage oftere og bedre, fikk vi i NewsLab muligheten til å leke med problemstillingen – med humor, brodd og presisjon blant de viktigste virkemidlene.

Hvordan nå de unge – uten å annonsere i sosiale medier?

– Under idémyldringen for denne kampanjen satt vi med en følelse av: «Wow, vi kan faktisk gjøre en forskjell i verden – en klage av gangen?». Det er et budskap vi vil dele! sier Mikael Lunde, rådgiver i NewsLab.

Hovedmålgruppen vi skulle nå var unge voksne under 35 – for eksempel studenter, småbarnsforeldre og unge voksne i etableringsfasen. Disse sliter mest med å klage, men har samtidig ofte mest å vinne på å slippe å betale for reparasjoner eller å kjøpe nytt.

Det var imidlertid én stor utfordring, nettopp med tanke på den unge målgruppen: Betalt annonsering på sosiale medier var ikke et alternativ.

Forbrukerrådet mener at sosiale medier-plattformenes praksis med profilering og innsamling av personopplysninger ikke bare er problematisk, de vil regelrett forby slik «overvåkningsbasert reklame».

Hvilke alternativer står vi da igjen med for å nå de unge? Podkast-reklame? Bannerannonser?

– I stedet for å gå for det trygge, ville vi heller kaste oss på en tendens vi har sett: at organisk innhold i sosiale medier er i ferd med å gjøre et comeback, sier Lunde.

Komiker med klageskole

Siden Forbrukerrådet ikke benytter seg av betalt reklame, ble NewsLabs løsning på utfordringen å lage ti korte og morsomme filmer som ble delt organisk på Forbrukerrådets Instagram-konto gjennom to uker i januar og februar 2024.

I hovedrollen som utegående reporter hyret vi inn den unge og fremadstormende komikeren Snorre Monsson, som i år har fått sitt store gjennombrudd som medprogramleder i NRK-programmet «Gauteshow».

Videoene følger Monsson gjennom Oslos gater, der han møter unge mennesker og intervjuer dem om sine klagevaner, samt gir dem sine beste tips på en motiverende og morsom måte.

– Det var flere hos oss med fingeren på pulsen som allerede i fjor høst så at Snorre Monsson var på vei til å slå gjennom. Vi ønsket oss en godhjertet kampanje som er full av humor, men samtidig med en brodd og et budskap som når hjem hos mange. Her så vi Snorre som en perfekt match, sier Lunde.

Sett av hundretusener

Hvordan gikk så kampanjen? Vi kan ikke, eh, klage.

Filmene ble tatt opp før jul, og kampanjen startet i slutten av januar – i form av en serie på ti Reels på Forbrukerrådets Instagram-konto – i etterkant av «Gauteshow»-premieren.

Som del av avtalen delte Monsson selv et av innleggene på sin egen Instagram. Vi hadde i tillegg et samarbeid med nettsiden 730 som skrev om kampanjen og delte to av filmene som Instagram Story, mens Forbrukerrådet selv gjorde PR-innsalg og fikk et fint innslag med direktør Inger Lise Blyverket på TV2 Nyhetskanalen under kampanjeperioden.

De ti filmene fikk til sammen over 205.000 visninger, og 120.000 av visningene kom på filmen som ble publisert som et delt innlegg med Snorre Monsson. Videoene nådde ut til 141.000 kontoer, som er over tre ganger så mange kontoer som følger Monsson (som selv gikk fra 19.000 til 44.000 Instagram-følgere i løpet av kampanjeperioden).

Like før kampanjestart lanserte Forbrukerrådet en ny klageguide på sine nettsider, som filmene oppfordrer til å ta i bruk. Kampanjen er de godt fornøyd med:

– Vi er veldig stolte av kampanjen! Den formidlet vårt budskap om at folk må klage mer på en morsom og lun måte, takket være NewsLabs konsept og gjennomføringsevne, sier Tove Bø Laundal, kommunikasjonssjef i Forbrukerrådet. Hun fortsetter:

– Det var både gøy og lærerikt å samarbeide med NewsLab. De vet hva som fungerer og gir råd det er lett å lytte til. I tillegg er de veldig hyggelige, tilgjengelige og en glede å samarbeide med.